Samsung’s vlaggenschip, de Galaxy S4 smartphone, moet opboksen tegen Apple’s iPhone. Maar de Koreanen slepen bakken winst binnen met de verkoop van goedkope smartphones en geheugenchips.

Het heeft zo z’n voordelen om van alle markten thuis te zijn. Het Koreaanse techconglomeraat Samsung vecht op het hoogste niveau met Apple. De Amerikanen zetten met de iPhone vooral in op het hogere segment in de smartphonemarkt. Daar stelt Samsung de Galaxy-lijn tegenover.

Maar de Zuid-Koreanen doen veel meer. Samsung bereikt het hele spectrum van mobieltjeskopers met voor elke prijsklasse een eigen telefoon. Vooral in opkomende markten als China is dat er belangrijk, want daar vecht Samsung tegen low-budget rivalen.

Die strategie betaalde zich uit in het derde kwartaal van dit jaar, zo blijkt uit de winstcijfers die Samsung vrijdagochtend presenteerde. Een recordwinst over het derde kwartaal van dit jaar.

Forse winststijging Samsung

De Zuid-Koreaanse elektronicagigant verdiende netto 25 procent meer aan zijn spullen dan in dezelfde periode vorig jaar: omgerekend 5,6 miljard euro. De operationele winst kwam uit 26 procent hoger uit op 10,2 biljoen won, omgerekend 7,1 miljard euro. De omzet van Samsung bedroeg op 59,1 biljoen won in het derde kwartaal, ofwel 41,4 miljard euro. Dat was iets hoger dan analisten hadden verwacht.

Terwijl de groei bij de verkopen van duurdere smartphones zoals de Galaxy S serie vertraagde, wist Samsung dit handig te compenseren met sterke verkopen van goedkopere mobieltjes in opkomende markten, meldde onder meer de site Techcrunch.

Daarnaast profiteerde Samsung van een tweede winstmaker: de divisie voor geheugenchips. De prijs van chips is het afgelopen kwartaal fors gestegen doordat het aanbod kleiner is geworden als gevolg van brand bij de Chinese chipmaker SK Hynix. Daar profiteerde Samsung weer van.

Bron: ANP/Z24

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl